Hoe zou ons leven eruit zien als de
medische wetenschap de laatste driehonderd jaar stil was blijven staan? Denk eens
een paar recente verworvenheden weg: de gedetailleerde kennis van het menselijk
lichaam, de beschikbaarheid van doeltreffende medicijnen en de mogelijkheid om
pijn te verdoven. Een wortelkanaalbehandeling is toch eigenlijk een pretje in
vergelijking met de pijn die ons naar de tandarts deed ijlen.
De bloei van de geneeskunde heeft misschien
ook een keerzijde. Wat doet het met ons als fysieke pijn en fysiek lijden uit
ons leven gebannen zijn? Zou het kunnen dat daarmee een mogelijkheid om tot
geestelijke verdieping te komen verloren is gegaan?
Ik vraag me dat af, mede doordat ik de afgelopen tijd heb gewerkt aan de
vertaling van een tekst van Blaise Pascal (het ‘Gebed om van God het juiste
gebruik van ziekten te vragen’) waarin de aanvaarding van het lijden een van de
hoofdthema’s is. Het vragen om genezing is bij Pascal niet aan de orde, hoewel hij
sinds zijn achttiende geen dag zonder pijn heeft geleefd. We zouden zijn lijden
nu ‘ondraaglijk’ noemen.
In zijn gebed laat Pascal er geen
twijfel over bestaan dat de ziekte een straf voor zijn zonden is, en een manier
waarop God hem tot bekering roept. Maar hij ziet zijn ziekte ook als een manier
om te ervaren hoezeer hij één is met zijn Zaligmaker. Wie met Hem verheerlijkt
wil worden, zal ook met Hem moeten lijden. Pascal schrijft, biddenderwijs:
‘Kom in mijn hart en in mijn ziel, om
er mijn lijden te lijden, en om verder in mij te doorstaan wat nog vóór U ligt
van uw lijdensweg, die U voltooit in uw leden, tot de volmaakte voleinding van
uw lichaam; opdat ik, vol van U, het niet meer zelf ben die leef en die lijd,
maar dat U het bent die leeft en die lijdt in mij, o mijn Verlosser; en dat U
me zo, terwijl ik enigszins deelheb aan uw lijden, geheel vervult met uw
heerlijkheid, de heerlijkheid waarin U leeft met de Vader en de Heilige Geest,
tot in alle eeuwigheid.’
Het is een
indrukwekkend einde van een indrukwekkend gebed, dat de lezer confronteert met zijn eigen vanzelfsprekendheden: gaan we
er niet te snel vanuit dat pijn en lijden per definitie slecht zijn, dat we ze
moeten vermijden en uit de weg moeten ruimen? Dat is een vraag die op Stille
Zaterdag te denken geeft, de dag waarop de christenheid als het ware bij het
graf van Jezus zit en terugblikt op het lijden van Hem die van God geslagen en
verdrukt was.
Mijn RD-column van 26 maart 2016
Geen opmerkingen:
Een reactie posten