Mijn RD-column van 12 april 2014, aangepast en uitgebreid
Waarover hebben mensen op hun sterfbed spijt? Een aantal jaren
geleden maakte de Australische verpleegster Bronnie Ware furore met haar
artikel ‘Regrets of the Dying’. Ware, die zieken verpleegde in de laatste weken
van hun leven, had vaak diepgaand contact met haar patiënten en in hun gesprekken
werden vijf thema’s heel vaak genoemd. Mensen betreuren het dat ze het leven
hebben geleid dat anderen van hen verwachtten, in plaats van het leven dat bij
henzelf paste. Ze betreuren het dat ze te hard gewerkt hebben, dat ze hun
vrienden uit het oog verloren zijn, dat ze hun gevoelens niet hebben durven
uiten en dat ze zichzelf niet wat meer geluk gegund hebben. De moraal ligt voor
de hand: mensen, leer van de stervenden!
Het zou interessant zijn om na te gaan waardoor het artikel
van Ware zo populair kon worden. Mijn vermoeden is dat het te maken heeft met
het wegvallen van de gevestigde religies en het despotisme van de markt. Als mensen
hun geluk louter nog zoeken in economische groei, ook op het persoonlijke vlak,
is een conformistisch slavenbestaan immers het meest waarschijnlijke
toekomstperspectief. Niet iets om gelukkig van te worden. Mensen gaan op zoek
naar een perspectief van waaruit het leven herordend kan worden, van waaruit
blijkt wat er echt toe doet en wat niet: een perspectief dat ooit door religies
ter beschikking werd gesteld.
Hoe dan ook, populair werd het sterfbedperspectief. Het
heeft zelfs de managementboeken gehaald: onlangs zag ik dat Ben Tiggelaar zijn
lezers ergens vraagt om zich hun begrafenis voor te stellen en dan te bedenken wat
ze zouden willen dat er in de toespraken over hen wordt gezegd.
Het is ongetwijfeld nuttig dat Ware en Tiggelaar hun lezers
deze spiegel voorhouden. Mensen die hun vrienden, hun gezin en in feite hun
leven opofferen aan hun werk of andere hoogst belangrijke bezigheden zijn er
nog steeds; wie zou hun niet de kans willen geven om eens uit die ellendige
tredmolen te stappen?
Toch kan het denken vanuit het sterfbedperspectief ook heel
gemakkelijk leiden tot een egocentrische vorm van levenskunst. Je kunt als stelregel
van je leven nemen dat je op je sterfbed in elk geval geen spijt wilt hebben van
de keuzes die je hebt gemaakt en vanuit dat criterium al je nog te maken keuzes
beoordelen. Maar dat leidt niet automatisch tot beslissingen die in elk opzicht
goed te noemen zijn.
Bij Romano Guardini las ik pas over ‘de moed om het te wagen
met Gods wil’. De roep van God komt tot ons, zegt Guardini: in het groot, bij
het kiezen van een beroep of een liefde; maar ook in het klein. ‘In de grond
van de zaak is immers elke aansporing van het geweten Gods roep. Altijd weer
staan wij ervoor, het met de waarheid aan te durven, of te liegen; met de
rechtvaardigheid, of het eigen voordeel te zoeken; met de voornaamheid, of af
te glijden naar het laaghartige.’
Wijze woorden, dunkt me, die suggereren dat de directieven
van het geweten voorrang hebben op het nastreven van geluk. Anders gezegd: doe
niet in de eerste plaats datgene waarvan je denkt later geen spijt te zullen hebben.
Volg gewoon je geweten en doe wat goed is, met verstandigheid, rechtvaardigheid,
matigheid en moed; met geloof, hoop en liefde. Het zou kunnen zijn dat je daar
op je sterfbed óók geen spijt van hebt.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten